Trött...

De senaste två dagarna har varit väldigt händelselösa... jobbade igår, drog till stallet efteråt. Hade ett super bra pass dock. Vet inte vad som tagit åt tanten... men det känns som om femtioöringen har trillat ner nu. Hon är inte ens hälften så motstridig som hon brukar vara... och lossnar mycket fortare i uppvärmningen. Därefter går hon kanon. Formen är mycket stadigare och mer konstant, hon känns bättre balanserad och skjuter på bättre bak när hon kommer igång. Har varit riktigt kul att rida dressyr de senaste veckorna. =0) Galoppen går också mycket bättre, hon jobbar rundare och tempot går att variera bättre (förr var det gärna över tempo). Fick en riktigt fin arbets galopp faktiskt. Och inget huvudsläng som hon höll på med förr...det drev mig till vansinne. Fortsatte med förvänd galopp och fick till fina skänkelvikningar i galopp längs diagonalen. Halter tog hon till sig på en gång... brukade annars ignorera förhållningar och tog flertalet steg innan hon tillslut stannade. Och då inte mjuk och fin utan hängde och stretade i handen och bet tag i bettet. Hoppas detta håller i sig nu! Vill inte gå tillbaka till hennes gamla jag...lol
Hon är nu 7 år. Köpte henne som 5 åring Januari 2008. Då rätt fräsch från galoppbanan... med bara ca 2-3 månaders omskolning till ridhäst. Hon hade inte mycket under bältet då. Det har varit en lång inlärnings kurva och det har varit motgångar och framgångar. Hon var så go, men lite nervig och ängslig. Trotsig och lite väl het ibland. En riktig tonåring. Hon kunde jobba på bra och helt plötsligt ha rodeo med mig. Sedan tillbaka som om inget hade hänt. Som tur var var det bara en fas som inte återkommit igen. Tack och lov!
Cassie hade en hemsk olycka i transporten det första året jag hade henne. Själv var jag hemma i Sverige på besök och 3 dagar innan jag skulle åka tillbaka ringer killen mig och berättar att Cassie är hos veterinären efter en olycka. Min vän som såg efter Cass skulle köra henne till vet för att kolla upp en mindre sårskada hon fått och på vägen tillbaka hände något och Cassie fick panik i transporten. Hon hoppade över fram bommen och fastnade framtill i transporten. Vet och brandkår fick rycka ut och Cassie fick sövas ned på plats då hon var i chock och satt fast. Hon hade då i panik lyckats få ut frambenen genom sido dörren. Det tog flertalet starka karlar för att få in henne i transporten igen och sedan ilfart tillbaka till vet. Hon blev kvar där ett par veckor. Cassie hade änglavakt... inget brutet men hon hade sår på flertalet ställen och stygn i ansiktet. Minns när jag kom hem och åkte raka vägen dit för att se henne... jag hade gråten i halsen. Hemska att se henne i det tillståndet. Efter det började rehab och transport träningen. Otroligt att hon ens gick på efter det traumat. Hon var nervös och gillade inte när sidoväggen var på plats och började klättra på väggarna. Så fick helt enkelt transportera henne med väggen åt sidan så hon kunde stå mer snett och fick mer plats. Med andra hästar går det bra med vägg. Hon känner sig nog tryggare med sällskap. Det går rätt bra nu att transportera henne och känns som hennes förtroende blir bättre och bättre.
Fast det varit tungt ibland är det en skön känsla att jag gjort i stort sett allt jobb själv. Min första egna häst och första egna jag fått utbilda själv. Ja, jag gick väl på alla nitar man kunde tänka sig... köpte första hästen jag tittade på och provred... föll pladask. Fast hon var ung, sto och fräsch från galoppbanan. Snacka om utmaning! Men hon visade sig vara den goaste lilla hästen! När hon är med på noterna ger hon hela sitt hjärta. Minns fortfarande den första fälttävlans tävlingen vi hade. Dressyr, hoppning och terräng. Vi vann hela våran klass, och det var första gången hon gick över en hel terrängbana. Jag var helt paff och stolt mamma. Vi har fått fina kommentarer från tränare och det värmer lika gott varje gång. Visst kommer vi aldrig bli några grand prix dressyrare eller nå OS, men vi har kul ihop och varje litet framsteg gör mig så glad och stolt över min lilla tant. Tror vi passar varandra...vi kan vara envisa men ger vårt allt när vi väl vill. =0)
Kram Jess ♥



Simply the best ♥ 2009



2010


Cassie Februari 2008



Hugs from Jason! 2008



Bland de första hopptävlingarna vi var med i slutet av 2008

Kommentarer
Postat av: Matilda

Tack snälla! :D

2010-10-16 @ 18:48:28
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Annie

sv: tack:)

2010-10-16 @ 19:28:23
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Jenny Persson

Vilka fina bilder! :)) Vilken resa ni har haft, du och Tanten! Vilken tur att hon klarade sig där i transporten. Har själv varit med om en liknande olycka fast i en lastbil. Riktigt läskigt var det :-/



KRAM

2010-10-16 @ 23:36:33
URL: http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com
Postat av: Jessica

åh va fina bilder!!! :D



Frågestund på bloggen , fråga va du vill :)

2010-10-17 @ 11:49:01
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Jenny Persson

Vet att jag kommenterat detta inlägg redan men kom på att jag bara måste berätta för dig att jag gillar din blogg riktigt mycket. Vet inte om jag skrivit det tidigare men om man tycker att något är bra så ska man ju berätta det :)



I alla fall så tycker jag det är kul att läsa bloggar som innehåller lite av varje, och givetvis häst. Du har en helt perfekt blandning av detta för min smak. Så fortsätt med det :)



Kram på dig där borta! :)

2010-10-18 @ 11:24:24
URL: http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0