Melbourne cup!!!

Varit en lååååång dag idag... började jobbet 06.30 och slutade inte förrän 16.15. Känner mig sliten. I morgon är det Melbourne cup day! En av årets höjdpunkter... speciellt i Melbourne. Jag befinner mig dock på västkusten, men vi märker av det här ändå. Årets viktigaste och mest uppmärksammade galopptävling går av stapeln vid lunchtid i morgon. Hela landet stannar upp för att föja tävlingen. En underbar känsla. Folk klär upp sig i finkläder, klänningar och kostym och hattar eller 'fasinators' (fjäderarrangemang) i håret, enligt tradition. Det hålls även tävlingar för 'best dressed' och 'best hat' och man kan vinna fina priser (Förra året fick vinnaren i Melbourne tydligen en bil bla...inte helt fel). Det är en folkfest där det skålas med skumpa och satsas pengar på hästar hela dagen. Det går flera tävlingar under dagen på olika platser i landet. Allt kan följas live eller via tv. Men huvudracet är den som går av stapeln i Melbourne kl 12. Förra året firade jag från Perths galoppbana Ascot racecourse, men detta år blir det till att vara på jobbet tyvärr. Det är ingen helgdag så de som inte är olydiga och tar ledigt, får snällt stanna på jobbet. Perth har också en stor galopptävlings dag. Perth Cup, går av stapeln enligt tradition dagen efter nyårsafton! Så i morgon blir det tyvärr ingen finklänning utan uniform för mig. Men hatt eller fasinators får vi ha! =o) Vi kommer ha ett event för att fira evenemanget och har ca 50-60 gäster inbokade för lunch. Kommer bli mycket att göra i morgon. Spenderade idag med att bla slå in vin och champagne flaskor till vinstpotten. Vi kommer ha små tävlingar och folk kan även satsa på hästar och lägga pengar i en pott. Kommer nog bli kul! Jag stannade till på TAB:n (spelbutiken) och la en liten symbolisk summa för skojs skull på 3 hästar i morgondagens race. Så fingers crossed! =0)
Kram Jess ♥















Bild på mig och min kompis på Melbourne Cup förra året




Kommentarer
Postat av: Anders R

Kul att klä upp sig lite och än mer roligt med folkfest

2010-11-01 @ 16:17:23
URL: http://oceans.blogg.se/
Postat av: Jenny Persson

Åh, vad kul det låter! Skulle också vilja vara där. Håller tummarna för att du vinner en liten slant på hästarna :) Kram

2010-11-01 @ 16:46:36
URL: http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com
Postat av: H A N N A H

shit va coolt! :)

2010-11-01 @ 16:53:24
URL: http://hannahradtke.blogg.se/
Postat av: Netty♥

riktigt snygga bilder :)

2010-11-01 @ 17:04:06
URL: http://www.nettys.se
Postat av: Anonym

På min blogg kan du just nu vara med och tävla om ett par snygga örhängen, kika gärna in och anmäl dig! :)



Är du inte intresserad så ber jag om ursäkt!

2010-11-01 @ 19:39:10
URL: http://fckingcrazy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0